ΚΑΙΝΟΤΟΜΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ

Α. ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΗΣ ΟΜΟΙΟΤΗΤΑΣ ΤΡΙΓΩΝΩΝ-ΕΞΑΝΤΑΣ

Στο πλαίσιο της Δράσης ” ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΜΕ ΕΤΕΡΟΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ-ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΑΠΟ ΚΟΙΝΟΥ ΣΧΕΔΙΩΝ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ”  και της σύνδεσης της μαθηματικής γνώσης με την πραγματικότητα οι μαθητές και μαθήτριες της Β΄ Λυκείου στο μάθημα της Γεωμετρίας πειραματίστηκαν σε μέτρηση υψών με τη χρήση εξάντα. Μέτρησαν το ύψος της αίθουσας διδασκαλίας και στη συνέχεια το ύψος του σχολικού κτιρίου. Βασίστηκαν στην ομοιότητα τριγώνων και σε ένα απλό χειροποίητο εργαλείο, τον εξάντα. Οι τρεις διδακτικές ώρες, στις 23 Νοεμβρίου οι δύο και στις 24 Νοεμβρίου η μία, πέρασαν ευχάριστα και δημιουργικά με πειραματισμό, υπολογισμούς και πάνω από όλα συνεργασία και καλή επικοινωνία μέσα στις ομάδες. Κάθε μέλος είχε το ρόλο του και όλα τα μέλη στο τέλος συνεργάστηκαν για να εξάγουν αποτελέσματα. Η συζήτηση που ακολούθησε στην ολομέλεια ανέδειξε τις δυσκολίες του πειράματος αλλά και την κομψότητα της γεωμετρίας να δίνει απάντηση σε θέματα πρακτικά. Η δράση έγινε στο πλαίσιο των Σχεδίων Δράσης ” Καινοτόμες Διδακτικές Προσεγγίσεις στη Διδασκαλία Μαθημάτων”  και “Επαγγελματικής Ανάπτυξης των Εκπαιδευτικών “. Υπεύθυνες εκπαιδευτικοί: Ζαχάρω Κουνή και Ζωή Δεληφωτάκη (Μαθηματικοί).

Από το ερωτηματολόγιο που μοιράστηκε σε μαθήτριες και μαθητές σχετικά με τη δράση προκύπτει η ικανοποίηση σε πολύ και πάρα πολύ μεγάλο βαθμό από τη βιωματική προσέγγιση της ομοιότητας των τριγώνων με τη χρήση εξάντα και της συνδιδασκαλίας στο πλαίσιο της προσέγγισης. Διερευνήθηκαν 3 άξονες. Υψηλότερo μέσο εμφάνισε ο τρίτος άξονας.

1ος άξονας: Εφαρμογή της πειραματικής-βιωματικής μεθόδου στη μέτρηση του ύψους του σχολείου με τον εξάντα (Μ.Ο. 2,96>2,5), 2ος άξονας: Συμμετοχή σε Ομάδα εργασίας (Μ.Ο. 2,82>2,5) και  3ος άξονας: Συνδιδασκαλία με μικροπείραμα (Μ.Ο. 3,35>2,5) . Υψηλότερη επίδοση κατέγραψε ο τρίτος άξονας όπου οι μαθητές και μαθήτριες ξεκάθαρα δήλωσαν ότι μικροπειράματα κάνουν πιο ευχάριστο το μάθημα και η συνδιδασκαλία ευνοεί τη μάθηση.

Β. WORKSHOP ΣΤΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ

Στο εκπαιδευτικό πλαίσιο, ο όρος «workshop» αναφέρεται σε ένα είδος εκπαιδευτικού προγράμματος εργαστηριακής μορφής και αποτελεί σύμφωνα με τις απόψεις των ειδικών της εκπαίδευσης ένα ιδανικό μέσο για την εμπλοκή των μαθητών και μαθητριών με έμφαση στην αλληλεπίδραση και την προώθηση της ενεργού συμμετοχής για την απόκτηση βαθύτερης κατανόησης ενός θέματος στο πρόγραμμα σπουδών. 

Στις 22 Νοεμβρίου, οι μαθητές και μαθήτριες της Β’  Λυκείου και της ομάδας ανθρωπιστικών της Γ΄ Λυκείου, συμμετείχαν σε workshop Φιλοσοφίας στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος. Η ζωή και ο φιλοσοφικός τρόπος σκέψης του Σωκράτη και του Επίκουρου έδωσε το έναυσμα να αναζητήσουν οι μαθητές και μαθήτριες τη δική τους αλήθεια σε καθημερινά ζητήματα και να συλλογιστούν ως φιλόσοφοι. Επιστημονικός υπεύθυνος του προγράμματος ήταν ο διδάκτορας φιλόσοφος Γεώργιος Χατζηβασιλείου. Υπεύθυνη καθηγήτρια: Παρασκευή Μπάμπα.

Γ. DEBATE ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

Στο πλαίσιο της Δράσης ” ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΜΕ ΕΤΕΡΟΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ-ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΑΠΟ ΚΟΙΝΟΥ ΣΧΕΔΙΩΝ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ” , το σχολείο μας στις 6 Φεβρουαρίου πραγματοποίησε μια ακόμα εκπαιδευτική δράση. Οι μαθητές και μαθήτριες της Α΄ και Β΄ Λυκείου παρακολούθησαν την πολυσυζητημένη ταινία της Εύας Νάθενα “Η φόνισσα”. Η ταινία βασίζεται στο ομώνυμο διήγημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη. Έχοντας ως γνώμονα πάντα την πολύπλευρη και βιωματική μάθηση των μαθητών και μαθητριών μας, η δράση αυτή πλαισιώθηκε και από άλλες επιμέρους. Συγκεκριμένα, πριν την προβολή της ταινίας οι φιλόλογοι του σχολείου ανέλαβαν να φέρουν τους/τις μαθητές/τριες σε επαφή με το κείμενο του Παπαδιαμάντη, διαβάζοντάς το αποσπασματικά μέσα από το σχολικό βιβλίο. Η κατανόηση του θέματος του διηγήματος, η γνωριμία με το ηθογραφικό διήγημα και με την ιδιαίτερη “γλώσσα” του Παπαδιαμάντη ήταν επιμέρους στόχοι της δράσης. Συνάμα, οι μαθητές/τριες είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν οπτικοακουστικό υλικό σχετικά με το έργο που θα παρακολουθούσαν (παλαιότερες θεατρικές παραστάσεις, συνέντευξη της σκηνοθέτη κ.ά.). 

Μετά την προβολή της ταινίας στο επόμενο μάθημα οι φιλόλογοι ώθησαν τους/τις μαθητές/τριες να σχολιάσουν την ταινία ποικιλοτρόπως. Και είχαν να πουν πολλά:απόκλιση της πλοκής της ταινίας από το διήγημα, τα σκηνικά, τους ηθοποιούς και φυσικά το ίδιο το θέμα της ταινίας. Ως απότοκο μιας δημιουργικής συζήτησης μέσα στην τάξη ήταν η πραγματοποίηση μιας λογομαχίας μεταξύ των μαθητών/τριών σχετικά με τις πράξεις της πρωταγωνίστριας, της Φραγκογιαννούς. Οι μαθητές/τριες του Β1 χωρίστηκαν σε δύο ομάδες, συνεργάστηκαν, εντόπισαν επιχειρήματα που είτε δικαιολογούσαν είτε καταδίκαζαν τις πράξεις της.Ενσωματώνοντας τη σκέψη τους σε εκείνη την εποχή άλλοι/ες την υπερασπίστηκαν δεδομένου των κακουχιών και όσων υπέφεραν οι γυναίκες εκείνης της εποχής. Η αντίπαλη ομάδα, ωστόσο, δεν σταμάτησε να την καταδικάζει, αφού παράλογα και άνομα αφαίρεσε το δικαίωμα της ζωής από τόσα κορίτσια! Εξάλλου, υπήρχαν, υπάρχουν και θα υπάρχουν πάντα τρόποι να προστατεύουμε και να διεκδικούμε τα δικαιώματα, τα δικά μας και των άλλων!

Δ. ΛΥΣΗ ΑΝΙΣΩΣΗΣ ΑΠΟΛΥΤΩΝ ΜΕ ΒΑΣΗ ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ

Στο πλαίσιο της Δράσης ” ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΜΕ ΕΤΕΡΟΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ-ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΑΠΟ ΚΟΙΝΟΥ ΣΧΕΔΙΩΝ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ”, στις 5 και 7 Φεβρουαρίου πραγματοποιήθηκε συνδιδασκαλία στα τρία τμήματα της Α΄ Λυκείου με στόχο τη συνδρομή της γεωμετρίας για επίλυση ανίσωσης με απόλυτες τιμές. Η οπτικοποίηση του προβλήματος με τη χρήση του Φωτόδεντρου υποστήριξε τη στοχοθεσία της συνδιδασκαλίας. Η αξιολόγηση της μεταγνώσης έγινε με παιγνιώδη τρόπο με το εργαλείο Quizziz. Υπεύθυνες καθηγήτριες: Ζαχάρω Κουνή, Σωτηρία Σπεντζάρη (Μαθηματικοί).

Ε. ΜΕΤΡΗΣΗ ΤΗΣ ΑΚΤΙΝΑΣ ΤΗΣ ΓΗΣ-ΠΕΙΡΑΜΑ ΕΡΑΤΟΣΘΕΝΗ

Στο πλαίσιο της Δράσης ” ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΜΕ ΕΤΕΡΟΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ-ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΑΠΟ ΚΟΙΝΟΥ ΣΧΕΔΙΩΝ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ”, το σχολείο μας ανταποκρινόμενο στην πρόσκληση της Πανελλήνιας Ένωσης Υπεύθυνων Εργαστηριακών Κέντρων Φυσικών Επιστημών (ΠΑΝΕΚΦΕ) διοργάνωσε στις 20 Μαρτίου εκπαιδευτική δράση με τίτλο “Το Πείραμα του Ερατοσθένη για τον Υπολογισμό της Ακτίνας της Γης-2024”.  Για τους μαθητές και μαθήτριες της Α΄ Λυκείου ήταν μια ευκαιρία να αξιολογήσουν φετινές γνώσεις τους στη γεωμετρία για τις παράλληλες ευθείες, καθώς και πρότερες στη χρήση τριγωνομετρίας και ομοιότητας τριγώνων. Βασίστηκαν σε πληροφορίες που βρήκαν στο διαδίκτυο για την ώρα που είναι μεσημέρι στην πόλη μας καθώς και για την απόσταση του σχολείου από τον τόπο του Ισημερινού που βρίσκεται στο ίδιο γεωγραφικό μήκος με την περιοχή του σχολείου.

Οι μαθητές και μαθήτριες χρησιμοποίησαν ράβδους και φύλλα εργασίας που δημιουργήθηκαν από τις υπεύθυνες καθηγήτριες κ.κ. Ζαχάρω Κουνή και Ζωή Δεληφωτάκη. Έκαναν τις μετρήσεις τους στην αυλή του σχολείου και στη συνέχεια επεξεργάστηκαν στις τάξεις τους τα δεδομένα στα φύλλα εργασίας με τη διακριτική υποστήριξη των δύο εκπαιδευτικών. Οι διαδραστικοί πίνακες βοήθησαν ώστε να γίνουν υπολογισμοί και να βρεθεί η γωνία μεταξύ κατακόρυφης και υποτείνουσας. Τα αποτελέσματα που εξήγαγαν οι μαθητές και μαθήτριες ήταν με πολύ μικρή απόκλιση από τα πραγματικά μεγέθη τόσο για την περιφέρεια της γης όσο και για την ακτίνα της . Βρέθηκε η περιφέρεια της γης να είναι μεταξύ 40.012km και 40.051km (πραγματική 40.008 km) και η ακτίνα της γης μεταξύ 6.369km και 6.375,5Km (πραγματική 6.371km).

Το Πείραμα του Ερατοσθένη συγκαταλέγεται στα 10 πιο όμορφα επιστημονικά πειράματα στην ιστορία της Φυσικής. Την ημέρα της Εαρινής Ισημερίας, που χαρακτηρίζεται ως «αρχή της Άνοιξης», ο Ήλιος βρίσκεται ακριβώς πάνω από τον Ισημερινό της Γης, με αποτέλεσμα η νύχτα και η ημέρα να έχουν ίση διάρκεια σε οποιοδήποτε σημείο της γήινης επιφάνειας. Έτσι, θεωρείται «ευκαιρία» να επαναλάβουμε το πείραμα του Ερατοσθένη, αφού γνωρίζουμε τον τόπο που ο Ήλιος ρίχνει τις ακτίνες του κατακόρυφα. Στις 20 Μαρτίου είχαμε εαρινή ισημερία για το βόρειο ημισφαίριο με τον ήλιο να ρίχνει κατακόρυφα τις ακτίνες του στον Ισημερινό.

Στην1η, 2η και 4η δήλωση οι απαντήσεις κινήθηκαν πάνω από τον μέσο όρο με τους μαθητές και μαθήτριες να δηλώνουν ότι Συμφωνούν σε ποσοστό μεγαλύτερο του 50%. Στη δήλωση 3 οι απαντήσεις κινήθηκαν πάνω από τον μέσο με τους μαθητές και μαθήτριες να δηλώνουν ότι Συμφωνούν και Μάλλον Συμφωνούν σε ποσοστό 60%.

ΣΤ. Η διδασκαλία της εκθετικής συνάρτησης με χρήση ΤΠΕ 

Στο πλαίσιο της Δράσης ” ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΜΕ ΕΤΕΡΟΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ-ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΑΠΟ ΚΟΙΝΟΥ ΣΧΕΔΙΩΝ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ” στις 28 Μαρτίου πραγματοποιήθηκε στο Εργαστήριο Υπολογιστών με τη Διερευνητική και Ανακαλυπτική μέθοδο διδασκαλίας η μελέτη της εκθετικής συνάρτησης α^x με τη χρήση ΤΠΕ. Υπεύθυνες καθηγήτριες: Ζωή Δεληφωτάκη, Ζαχάρω Κουνή (Μαθηματικοί)

Από το ερωτηματολόγιο που μοιράστηκε σε μαθήτριες και μαθητές σχετικά με τη δράση προκύπτει η ικανοποίηση σε πολύ και πάρα πολύ μεγάλο βαθμό από τη διερευνητική-ανακαλυπτική της μονοτονίας της εκθετικής συνάρτησης και άλλων ιδιοτήτων της με τη χρήση ΤΠΕ (εφαρμογή geogebra) και της συνδιδασκαλίας στο πλαίσιο της προσέγγισης του μαθηματικού έργου. Διερευνήθηκαν 3 άξονες. Υψηλότερo μέσο εμφάνισε ο τρίτος άξονας.

1ος άξονας: Εφαρμογή της διερευνητικής-ανακαλυπτικής μεθόδου στη μελέτη της εκθετικής συνάρτησης με χρήση ΤΠΕ (Μ.Ο. 2,95>2,5), 2ος άξονας: Συμμετοχή σε Ομάδα εργασίας (Μ.Ο. 2,97>2,5) και  3ος άξονας: Συνδιδασκαλία με ΤΠΕ (Μ.Ο. 3,15>2,5) . Υψηλότερη επίδοση κατέγραψε ο τρίτος άξονας όπου οι μαθητές και μαθήτριες ξεκάθαρα δήλωσαν ότι η χρήση ΤΠΕ κάνουν πιο ευχάριστο το μάθημα και η συνδιδασκαλία ευνοεί τη μάθηση.